Connect with us

Liiketoiminta

Kolme erityistä liiketoimintasuunnitelmatyyppiä

Published

on

Vaikka se on kokenut monia muutoksia, liiketoimintasuunnitelma on edelleen olemassa. Liiketoimintasuunnitelma ei enää rajoitu perinteiseen 12–15-sivuiseen konekirjoitettuun asiakirjaan, vaan se voi olla jännittävä ja mukaansatempaava sekä hyödyllinen. Monet meistä ymmärtävät, että suunnitteluprosessi ja siihen liittyvä tutkimus ja sielun etsiminen ovat niin arvokkaita. Valmis suunnitelma on vain kirsikka kakun päällä.

Aivan kuten yrittäjiä ja liikeideoita on monenlaisia, myös liiketoimintasuunnitelmia on monenlaisia. Tässä on kolme, jotka ansaitsevat erityistä huomiota.

”Sattumanvaraisen yrittäjän” suunnitelma:

Usko tai älä, niin tapahtuu melko usein. Impulssi, harrastus tai ohimenevä ajatus muuttuu bisnekseksi varoittamatta. Eräänä päivänä annat ylimääräiset takapihan tomaatit tai kotitekoiset kakut naapureille ja ennen kuin huomaatkaan, täytät lomakkeita paikallisen viljelijän torin osastolle. Ehkä luot ainutlaatuisia käsintehtyjä koruja ja käytät niitä koulussa tai töissä ja huomaat sitten puhelimesi olevan täynnä viestejä, kuten ”Mistä saan sellaisen?” ja ”Maksan sinulle, että teet sellaisen minulle.”

Kun kirjoitat liiketoimintasuunnitelmaa tällaisessa tilanteessa, sinun on käsiteltävä muutamia asioita, joita tahallinen yrittäjä on jo pohtinut. Ensimmäinen on, haluatko todella, että tästä ideasta tulee täysimittainen yritys? Varmasti on imarreltavaa, kun huomaat, että jollakin tekemiselläsi on markkina-arvoa, mutta se ei aina tarkoita, että sinun pitäisi perustaa yritys. Monet satunnaiset yritykset muodostuvat muotiin tai kausiluonteisiin tuotteisiin, eivätkä ne välttämättä ole tarpeeksi vankkoja toimimaan ympärivuotisina, rahaa tuottavina yrityksinä.

Seuraavaksi sinun on tutkittava huolellisesti, mitä tarjontaasi todella kuuluu. Kuinka monta tuntia näiden ainutlaatuisten rannekorujen luomiseen kuluu? Kuinka paljon maksaa kymmenien erikoisreseptisi keksien leipominen? Kuinka paljon tutkimusta kuluu verkkosivuston ”piiskaamiseen”? Aineellisten hyödykkeiden tekeminen vaatii tilaa. Onko sinulla tilaa kasvattaa tarpeeksi squashia tuottaaksesi voittoa? Voisitko ylläpitää näitä lukuja tuotteesi tai palvelusi satunnaisen henkilökohtaisen tai perheen käytön lisäksi?

Liiketoiminnan suunnitteluprosessi voi olla erittäin hyödyllinen ”vahingossa yrittäjille”, koska sen avulla voit päättää, mitkä ideat on parasta jättää harrastuksiin ja mitkä voisivat tarjota todellista kassavirtaa.

”Salvetin takaosa” -suunnitelma:

Se on yrittäjyyslegendan ja -perinteen lähde, miljoonan dollarin idea, joka kirjoitettiin hätäisesti baarilautasliinaan. Useimmille potentiaalisille yritysten omistajille tämä liiketoimintasuunnittelun vaihtoehto on kuitenkin vain fantasia. Kuitenkin, kuten mikä tahansa myytti, sisällä on pieni totuudenhie. Nopea liiketoimintasuunnitelma voi toimia käynnistyssuunnitelmana oikeissa olosuhteissa.

Jos sinun on lähdettävä nopeasti liikkeelle päästäksesi villityksen aallolle ennen kuin se hiljenee, nopea, paljain luiden suunnittelu voi olla kaikki, mitä sinulla on aikaa toteuttaa. Tämä toimii parhaiten, kun infrastruktuuri on jo valmiina, esimerkiksi aikaisemmista projekteista tai vakiintuneesta yrityksestä, ja voit yksinkertaisesti siirtää energiaa ja resursseja uuteen ideaan.

Kun sinulla ja mahdollisilla kumppaneillasi on kaikki ydintaidot ja alan tietämys, jonka tarvitset aloittaaksesi heti ilman asiantuntijoiden etsimistä, lautasliinamuistiinpanot voivat riittää aloittamiseen. Oletetaan, että olet jo tekniikan ja sosiaalisen median asiantuntija. Silloin sinä ja tiimisi et todennäköisesti tarvitse yksityiskohtaista suunnitelmaa uuden sovelluksen kehittämisen aloittamiseksi. Hyödynnät tietojasi ja kokemustasi ja ymmärrät, että saatat joutua palaamaan takaisin tekemään yksityiskohtaisempaa ja muodollista suunnittelua myöhemmin.

Varmasti kun saavutat pisteen, jossa etsit sijoittajia tai lainanantajia, siirryt näiden ensimmäisten satunnaisten seteleiden ulkopuolelle. Siihen asti asiantuntemuksesi avulla voit hypätä nopeasti markkinoille ja ehkä saada kilpailuetua käyttämällä minimalistista suunnitelmaa.

”Yksi kiireellinen asia” -suunnitelma:

Liiketoiminnan suunnittelu ei pysähdy päivää, jolloin avaat yrityksesi. Parhaissa olosuhteissa sinun pitäisi käydä suunnitelmaasi uudelleen kerran tai kahdesti vuodessa nähdäksesi, miten asiat menevät ja missä olet ehkä poikennut alkuperäisistä tavoitteistasi. Muista, että liiketoiminnan suunnan muuttaminen ei ole aina huono asia, mutta sen tulee olla tarkoituksellista.

Sitten on hetkiä, jolloin jokin näyttää menevän pieleen, kun yksi tai useampi liiketoiminnan osa-alue ei vain näytä toimivan. Kassavirta on aneemista tai markkinointiviesti on tasaista. Ehkä asiakkaat ovat osoittaneet suurta kiinnostusta vain yhteen tiettyyn tuotteeseen tai palveluun jättäen huomiotta kaikki muut tarjouksesi. Tämä tarkoittaa, että on aika tarkastella uudelleen liiketoimintasuunnitelmaasi, tarkemmin sanottuna, on aika käydä uudelleen kyselyprosessissa, joka auttoi sinua laatimaan suunnitelmasi.

Katso alkuperäisessä suunnitelmassasi tekemiäsi oletuksia. Onko kaupunki seurannut uuden puiston avaamista sijaintiasi vastapäätä? Olivatko vakuutushinnat odotuksiasi? Kuinka monta tuntia kirjanpito- tai web-suunnitteluapua todella tarvitsit? Tyhjentävätkö online-kyselysi kasvokkain tapahtuvan myyntisi? Tai päinvastoin?

Joskus riippumatta siitä, kuinka paljon tutkit, suunnittelet tai testaat, asiat eivät mene odotetulla tavalla liiketoiminnassa. Tämä ei välttämättä ole epäonnistumisen saarnaaja tai merkki siitä, että et ole halukas yrittäjyyteen. Elämä ja markkinat ovat molemmat arvaamattomia, ja suunnitelmien on oltava sulavia ja reagoivia. ”Yksi kiireellinen suunnitelma” on yksinkertaisesti heijastus normaalista arviointiprosessista.

Vaikka suosittelen edelleen liiketoiminnan suunnitteluprosessia, varoitan sinua ymmärtämään, että kauniisti muotoiltu asiakirja ei aina merkitse liiketoiminnan menestystä. Olen työskennellyt monien yrittäjien kanssa, jotka aloittivat menestyksekkäästi ilman suunnitelmaa, ja joidenkin kanssa kauniisti kirjoitettuja suunnitelmia, jotka eivät koskaan toteutuneet. Sinä ja liikeideasi olette ainutlaatuisia. Suunnitteluprosessisi on myös ainutlaatuinen. Varo yksikokoisia neuvoja tai asiantuntijoiden lausuntoja siitä, miten sinun pitäisi edetä.

Continue Reading

© 2021 Verkko Aitta - Kaikki oikeudet pidätetään.