Yksi tärkeimmistä, ellei tärkein tekijöistä, jotka määrittävät menestymisen mahdollisuuksia missä tahansa liiketoiminnassa tai ammatillisessa toiminnassa, on kyky käyttäytyä oikein ihmisten kanssa. Jo 1930-luvun alussa Dale Carnegie havaitsi, että miehen menestys talousasioissa, jopa teknisellä alalla tai tekniikan alalla, on viisitoista prosenttia riippuvainen hänen ammatillisesta tietämyksestään ja kahdeksankymmentäviisi prosenttia hänen kyvystään kommunikoida ihmisten kanssa. Tässä yhteydessä on helppo selittää monien tutkijoiden pyrkimykset muotoilla ja perustella eettisen liikeviestinnän perusperiaatteita tai, kuten niitä usein kutsutaan, henkilökohtaisen PR-käskyt tai ”liikeetiketti”. Liike-etiketti eli yritysmaailmassa selviytymis- ja menestymisprosessi voitaisiin selittää seuraavilla kuudella perusperiaatteella:
Täsmällisyys (tee kaikki ajallaan). Viivästykset vaikuttavat työhön ja ovat merkki siitä, että ihmiseen ei voi luottaa. Periaate tehdä kaikki ajoissa koskee kaikkia palvelutehtäviä. Työajan organisointia ja jakautumista tutkivat asiantuntijat suosittelevat 25 prosentin lisäystä määrätyn tehtävän suorittamiseen tarvittavaan aikaan.
Yksityisyys (älä paljasta liikaa). Kaikissa laitoksissa, yrityksissä tai tietyissä kaupoissa on salaisuuksia, jotka tulee säilyttää yhtä huolellisesti kuin henkilökohtaiset. Ei myöskään tarvitse kertoa ketään kollegalta, esimieheltä tai alaiselta kuultua suorituksestaan tai henkilökohtaisesta elämästään.
Kohteliaisuus, ystävällisyys ja ystävällisyys. Kaikissa tilanteissa asiakkaiden, asiakkaiden, asiakkaiden ja työtovereiden kanssa tulee käyttäytyä kohteliaasti, ystävällisesti ja hyväntahtoisesti. Tämä ei kuitenkaan edellytä ystävyyttä kaikkien kanssa, joiden kanssa kommunikoit työelämässä.
Huomio ihmisiin (ajattele muita, älä vain itseäsi). Huomioi ympärilläsi oleviin ihmisiin tulee ulottaa työtovereihin, esimiehiin ja alaistensa. Kunnioita muiden mielipiteitä; yritä ymmärtää, miksi he ovat muodostaneet tietyn näkökulman. Kuuntele aina kollegoiden, esimiesten ja alaisten kritiikkiä ja neuvoja. Kun joku kyseenalaistaa työsi laadun, osoita, että arvostat muiden ihmisten näkemyksiä ja kokemuksia. Luottamus ei saa estää sinua olemasta vaatimaton.
Ulkonäkö (puku odotusten mukainen). Pääasiallinen lähestymistapa on sopeutua työympäristöösi ja siinä ympäristössä – omaan työvoimatasoon. Sinun tulee näyttää parhaalta, eli pukeutua maun mukaan, valitsemalla yhteensopivia värejä. Tarvikkeiden huolellinen valinta on tärkeää.
Lukutaito (puhua ja kirjoittaa hyvää kieltä). Sisäiset asiakirjat tai kirjeet ulkopuolisille tahoille tulee laatia kiinnittäen huomiota oikeaan käytettyyn kieleen ja siirtää kaikki erisnimet virheettömästi. Älä käytä loukkaavia sanoja. Vaikka lainaisit vain jonkun ympärillä olevan henkilön sanoja, ne nähdään osana omaa sanavarastoasi.